SOMMARIO 1. Le nuove sfide di tutela nella realtà virtuale. – 2. Architettura digitale e nuovo paradigma relazionale. Il Sé digitale. – 3. Il (possibile) ruolo del minore come vittima nella genesi del reato nella Rete. – 4. Le aree di maggior rischio di vittimizzazione per i minori nella Rete. – 5. Il minotauro digitale. La piaga del cybercrime a sfondo sessuale. – 6. I limiti del diritto penale e l’importanza di strumenti preventivi alternativi: il ruolo dell’educazione digitale.
Digital education as a tool for reducing the risks of victimization with regard to crimes on the “net”
ABSTRACT
The exponential increase, in recent decades, of crimes committed online has not infrequently involved minors as perpetrators, but more often as victims. The paper reflects on the limits of criminal law in combating and, above all, in preventing criminal phenomena, linked to the use of new, constantly evolving, technologies and calls for the strengthening of alternative means of protection. From this perspective, in particular, the crucial contribution that digital education can offer is highlighted.
KEYWORDS
Cybercrime – Victims of crimes in the Network – Child victims – Role of digital education