Brevi osservazioni sui profili penalistici del d.l. n. 2/2023 (Misure urgenti per impianti di interesse strategico nazionale)

Vito Mormando

Articolo

SOMMARIO        1. Genesi, struttura e iter normativo del d.l. n. 2/2023. – 2. Le disposizioni in tema di responsabilità degli enti (artt. 5 e 6 d.l. n. 2/2023). – 2.1. Le modifiche in tema di adozione e attuazione dei modelli, sanzioni interdittive e condotte riparatorie degli enti ex d.lgs. n. 231/2001. – 2.1.1. La rinnovazione dell’efficacia dell’art. 2, co. 6, primo periodo d.l. n. 1/2015 (art. 8 d.l. n. 2/2023). – 2.1.2. Le modifiche alla disciplina delle misure interdittive a carico degli enti. – 2.1.3. La modifica della disciplina in tema di riparazione delle conseguenze del reato ex art. 17 d.lgs. n. 231/2001. – 2.2. Le modifiche delle disposizioni in tema di sequestro – 3. Le disposizioni in tema di responsabilità delle persone fisiche (artt. 7 e 8 d.l. n. 2/2023). – 3.1. La reviviscenza del c.d. scudo penale previsto dall’art. 2, co. 6 d.l. n.1/2015. – 3.2. Le specifiche disposizioni in materia di responsabilità penale (art. 6).

 

Brief Observations on The Criminal Profiles of d.l. n. 2/2023
(Urgent Measures for National Strategic Interest Plants)

ABSTRACT
In the wake of the well-known sentence of the Constitutional Court n. 85/2013, the decree-law n. 2/2023 (converted by law n. 17/2023) aims at the normative (pre)determination of the “reasonable balance” between the interests of production and supply connected to industrial plants of national strategic interest and the needs of social cohesion, through a “system” intervention, i.e. no longer related to the specific situation of the former Ilva but in fact extended to all the realities characterized by the aforementioned strategic interest. The provisions of criminal law are contained in the articles 5 and 6 (which lay down provisions on the corporate criminal liability pursuant to Legislative Decree n. 231/2001) and in articles 7 and 8 (which introduce provisions relating to the liability of natural persons). The first provisions contain provisions on the adoption and implementation of organizational models; disqualification sanctions and remedial conduct by entities. In terms of liability of natural persons, the penal shield already provided for by art. 2, co. 6 decree-law n. 1/2015.

KEYWORDS
National Strategic Interest Plants – Urgent Measures – Corporate Criminal Liability – Criminal Shield